
In een open innovatie ecosysteem als Outabox zullen veelal meerdere partijen in co-creatie gaan samenwerken om een nieuwe oplossing met klantwaarde en impact te realiseren. Een helder en goed gestructureerd innovatieproces is randvoorwaardelijk om in kortdurende cycli snel belangrijke problemen te identificeren en potentiële waardevolle oplossingen te ontwikkelen en te valideren. Het Outabox innovatieproces is gebaseerd op de bekende innovatie methodologieën Design Thinking en Lean Startup ondersteund door een Agile manier van werken.
De vijf duidelijk afgebakende fases binnen dit ‘stage-gate’ proces zijn Discover, Problem Validation, Solution Validation, Market Fit en Scale. Bij afsluiting van elke fase wordt op een objectieve manier beoordeeld (de ‘stage-gate’) of er voldoende onderbouwing en validatie van waarde en impact beschikbaar is om het initiëren van de volgende fase te justificeren. Dit om te voorkomen dat er onnodig veel tijd en resources besteed gaat worden aan oplossingen die niet levensvatbaar zijn of onvoldoende waarde vertegenwoordigen.

Discover
In de ‘Discover’-fase van het innovatieproces wordt onderzocht welke urgente vraagstukken binnen de woningcorporatiesector baat kunnen hebben bij nieuwe, innovatieve oplossingen. Deze fase richt zich op het identificeren van significante ‘opportunity spaces’ of waardevolle mogelijkheden. Er wordt specifiek aandacht besteed aan de invloed van politieke en economische ontwikkelingen, evenals aan maatschappelijke en technologische trends.
Problem Validation
Tijdens de ‘Problem Validation’-fase worden specifieke problemen binnen een aandachtsgebied geïdentificeerd en gevalideerd die significant genoeg zijn om op te lossen, vanwege hun potentiële impact en waarde. In deze fase werken we nauw samen met woningcorporaties om de huidige werkprocessen te evalueren en mogelijkheden voor verbetering of innovatie te identificeren. Deze fase wordt succesvol afgesloten wanneer één of meerdere goed onderbouwde problemen zijn vastgesteld die woningcorporaties op korte termijn willen aanpakken en die een duidelijke meerwaarde bieden.
De ‘Problem Validation’-fase begint doorgaans met een zogenaamde ‘Outabox Exploration’ sessie, die uit twee dagdelen bestaat. Tijdens het ochtenddeel worden deelnemers van woningcorporaties en hun partners geïnspireerd door de laatste trends binnen het aandachtsgebied. Inspirerende sprekers presenteren relevante toepassingen en innovaties, zowel van binnen de sector als daarbuiten. In het middagdeel werken alle deelnemers samen in een brainstormsessie om de meest urgente problemen te identificeren die binnen dit aandachtsgebied aangepakt moeten worden.
Na de brainstormsessie volgt een consolidatie- en uitwerkingsfase, waarin de meest interessante en impactvolle problemen gedetailleerd worden uitgewerkt. Kijk hier voor de aankomende Exploration sessies.
Solution Validation
Het doel van de ‘Solution Validation’ fase is het definiëren en valideren van potentiële oplossingen voor het eerder geïdentificeerde probleem.
Deze validatie vindt plaats door middel van prototyping en experimenteren, waarbij in samenwerking met woningcorporaties verschillende oplossingsvarianten worden getest. De prototypes zijn doorgaans visuele mock-ups die een duidelijk beeld geven van de werking, functionaliteiten en toegevoegde waarde van de oplossing.
Deze fase wordt succesvol afgerond wanneer meerdere deelnemende corporaties een prototype omarmen en zich committeren aan het in gebruik nemen van het zogenoemde Minimal Viable Product (MVP) zodra dit beschikbaar is. Het prototype dient als blauwdruk voor het MVP, dat aanvankelijk alleen essentiële functionaliteiten zal bevatten. Dit stelt corporaties in staat om het product te gebruiken en er direct waarde uit te halen.
Market Fit
In de ‘Market Fit’ fase wordt het MVP in meerdere iteraties verder ontwikkeld. Gedurende dit ontwikkelproces blijven woningcorporaties actief betrokken, bijvoorbeeld door het bijwonen van Sprint demo’s. Deze betrokkenheid zorgt ervoor dat de verwachtingen van de corporaties en de te ontwikkelen oplossing goed op elkaar afgestemd blijven.
De fase wordt succesvol afgesloten als woningcorporaties niet alleen enthousiast zijn over het in gebruik genomen MVP, maar ook wanneer het product begint bij te dragen aan een duurzaam bedrijfsmodel voor de leverancier. Dit houdt in dat de gegenereerde omzet voldoende is om de oplossing voortdurend te kunnen verbeteren en ondersteunen.
Scale
Het doel van de ‘Scale’ fase is om het MVP verder te ontwikkelen tot een volwassen product met alle benodigde functionaliteiten. In deze fase zal het product, naast het blijven bedienen van de eerste innovators en early adopters, ook worden aangeboden aan woningcorporaties binnen andere marktsegmenten. Dit breidt de marktbereikbaarheid uit en ondersteunt de brede adoptie van het product.
Uiteindelijk levert dit proces nieuwe oplossingen op met unieke klantwaarde en impact en zorgt het er vooral voor dat er niet onnodig veel tijd en resources besteed worden aan oplossingen die niet levensvatbaar zijn of onvoldoende waarde vertegenwoordigen.
Bijdragen
Om bij te dragen aan dit proces en met ons samen op zoek te gaan naar innovatieve en impactvolle oplossingen kunt u zich via de Events-pagina aanmelden voor de aankomende Outabox ‘Exploration’ sessies.